چیدمان و دکوراسیون

رنگ لایم واش چیست؟ استفاده از رنگ آهکی در دکوراسیون منازل

 Limewash یا لایم واش مانند رنگ‌های دیگر نیست. این امر به این دلیل است که به جای استفاده از آهک بر روی دیوارها یا سقف‌ها و ایجاد یک پوشش سطحی، لایم واش به داخل فرو می‌رود. این امر آن را برای استفاده بر روی هر سطح متخلخل داخل یا خارج مانند آجر، سنگ یا دیوارهای تازه گچ کاری شده ایده آل می‌کند. صاحبان خانه عمدتاً لایم واش را به دلیل جلوه طبیعی و روستیک آن انتخاب می‌کنند. در واقع آنقدر روستیک است که یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های موجود در این بین است و حتی در مصر باستان نیز از آن استفاده می‌شده است.

لایم واش که عمدتاً از آهک و آب ساخته شده است، به عنوان رنگ آماده استفاده با رنگ مات برای خرید و استفاده کردن در دسترس قرار گرفته است. با استفاده از رنگدانه‌های طبیعی به رنگ می‌افزایند و استفاده از آن آسان است و به جلوه‌ای مخملی خال‌دار می‌رسد که می‌تواند به هر فضای داخلی، صرف نظر از اینکه چقدر مدرن باشد، شخصیت و ظاهری زیبا را اعطا کند. یکی دیگر از مزایای آهک این است که یک رنگ تنفسی برای دیوارهای آجری بیرونی یا محوطه سازی سنگی است. فقط به خاطر داشته باشید که هرگز نباید بر روی سطوح غیر متخلخل مانند سیمان، گرانیت، تخته سنگ یا آجرهای مهندسی سخت استفاده شود. در این موارد به جای لایم واش، به رنگ مخصوص سنگ تراشی نیاز دارید.

رنگ لایم واش چیست

رنگ لایم واش چیست

لایم واش چیست؟

لایم واش رنگ بسیار باستانی است که از سنگ آهک ساخته شده است که برای ساختن بتن آهکی با آب، سوخته و خاموش شده است. بتن آهک قبل از اینکه با آب رقیق شود تا به لایم واش تبدیل شود، چند ماه زمان می‌برد.

لایم واش به طور طبیعی سفید است و یک ماتریس کریستالی پیچیده را تشکیل می‌دهد که ظاهری مات و کمی گچی دارد. با رنگدانه‌ها رنگ آمیزی می‌شود و می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی استفاده شود که در سطوح متخلخل مانند گچ آهکی سنتی، آهک، سنگ و آجر بهترین کارایی را دارد. بر خلاف رنگ‌های مانع مدرن، آهک با فرو رفتن در سطح کار می‌کند. با جذب دی اکسید کربن از اتمسفر سخت می‌شود و کریستال‌هایی از کربنات کلسیم را تشکیل می‌دهد که ظاهر مات عمیق و ویژگی‌های محافظ آهک را به آن می‌بخشد. هنگامی که روی سطوح متخلخل استفاده می‌شود، در صورت وجود رطوبت در مواد پس زمینه، رنگ عمیق‌تر می‌شود و از این رو سایه آن جذاب‌تر می‌شود.

از آنجایی که آهک یک رنگ مبتنی بر آب است، آهک به راحتی در سطوح کمتر متخلخل مانند روکش‌های سیمانی یا گچ‌های سخت گچی جذب نمی‌شود و بنابراین تقریباً به خوبی روی این سطوح ساییده نمی‌شود. افزودنی‌هایی مانند کازئین را می‌توان اضافه کرد تا به آن کمک کند تا به این مواد کمتر متخلخل بپیوندد.

برخی از فواید لایم واش

قابلیت تنفس

نحوه ساخت خانه‌های قدیمی بر بهترین روش برای تعمیر و تزئین آن‌ها تأثیر می‌گذارد. ساختمان‌های قدیمی به‌طور سنتی از دیوارهای جامد ساخته می‌شدند که با ملات‌های آهکی قابل تنفس و آهک‌ شسته می‌شدند. این مواد اثرات تراکم را کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهند رطوبت دیوارها به بیرون تبخیر شود. تلاش نادرست برای مهار آب و هوا از سازه‌های سنتی می‌تواند منجر به رطوبت، پوسیدگی و مشکلات تراکم شود و باعث پوسیدگی چوب‌های سازه‌ای و آسیب به خود دیوارهای سنگی شود.

خواص ویژه

به دلیل قلیایی بودن، آهک ضد باکتری و حشره کش است، کرم‌های چوبی و سوسک‌ها از آن متنفرند، از این رو استفاده گسترده از آن در ساختمان‌های مختلف می‌تواند بسیار سودمند باشد. همچنین دارای ویژگی‌های نسوز است.

از چه رنگ‌هایی برای لایم واش استفاده کنیم؟

Limewash در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ارائه می‌شود تا بتوانید به راحتی با توجه به نیاز، مشخصات و بودجه خود هرکدام را انتخاب کنید. هنگام انتخاب رنگ لایم واش برای پروژه خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که لایم واش زمانی که خیس است حدود ده برابر تیره‌تر از سایه اصلی خود است. از این رو، باید رنگ را بعد از خشک شدن کامل تست کنید. علاوه بر این، رنگ آهک نیز با توجه به تعداد پوشش و تخلخل سطح اعمال شده؛ تغییر می‌کند. لایم واش سنتی در رنگ‌های قهوه‌ای، سفید و خاکستری موجود است. همچنین می‌توانید لایم واش رنگی آماده و موجود در بازار را انتخاب کنید. از سوی دیگر، می‌توانید با استفاده از رنگدانه‌های پودری، یکی از آن‌ها را در خانه ایجاد کنید.

رنگ لایم واش چیست

رنگ لایم واش چیست

آیا با اضافه شدن آب بیشتر به مخلوط لایم واش رنگ تغییر می‌کند؟

رنگ آهک با اضافه شدن آب بیشتر به آن تغییر نمی‌کند. رنگدانه‌های رنگی در آب حل نمی‌شوند اما قوام آن‌ها تغییر می‌کند. هنگامی که از مخلوط آهک استفاده می‌شود، آب تبخیر می‌شود و رنگ آن ثابت می‌ماند.

رنگ‌های مختلف لایم واش چیست؟

لایم واش در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها عرضه می‌شود. آن‌ها در رنگ‌های خاکی مانند خاکستری، قهوه‌ای موجود هستند. برای داشتن یک رنگ ملایم‌تر، می‌توانید رنگ‌های پاستلی مانند صورتی ملایم، آبی و زردآلوی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید رنگ‌های روشن مانند قرمز و زرد را انتخاب کنید.

آیا می‌توانید رنگ را به لایم واش اضافه کنید؟

می‌توانید به لایم واش رنگ اضافه کنید. می‌توانید با مخلوط کردن رنگدانه‌های پودری طبیعی رنگ‌ها را اضافه کنید. می‌توانید این کار را با مخلوط کردن مقدار کمی آب گرم با رنگدانه انجام دهید تا خمیری ایجاد شود. قبل از افزودن آن به مخلوط آهک، مطمئن شوید که رنگدانه مرطوب است. توصیه می‌شود که حداکثر نسبت ده قسمت مخلوط لایم واش به هر یک قسمت خمیر پیگمنت وجود داشته باشد. این اندازه گیری را حتما رعایت کنید چون هر گونه زیاده روی باعث ضعف در ساختار ملات آهک می‌شود.

آیا راهی وجود دارد که رنگ لایم واش مدرن‌تر به نظر برسد؟

این رنگ می‌تواند حال و هوای دنیای قدیم را برای شما زنده کند. همان‌گونه که اشاره کردیم در حال حاضر قرن‌هاست که از این رنگ برای انواع سبک‌های مختلف استفاده می‌شود. اما تمامی این‌ها نمی‌تواند این معنا را برساند که نمی‌توان از آن در سبک مدرن استفاده کرد و در بسیاری از موارد چنین کاری نیز انجام می‌شود. بسیاری از طراحان مطرح بر این باورند که این رنگ می‌تواند مطابقت بسیار خوبی را با سایر سبک‌ها داشته باشد. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که بدانید چگونه آن را با موارد دیگر ترکیب می‌کنید.

برای اینکه بتوانید از لایم واش در سبک مدرن استفاده شود بهتر است که رنگ را در نظر بگیرید چرا که همه چیز برای مدرنیته کردن آن بستگی به رنگ دارد و بهتر است در هنگام استفاده این نکته را بررسی کنید.

رنگ لایم واش چیست

رنگ لایم واش چیست

مزایای رنگ لایم واش

لایم واش سریع خشک می‌شود، درخشندگی کمی دارد و در طیف وسیعی از رنگ‌ها عرضه می‌شود. این یک پوشش قابل تنفس است که آن را برای دیوارهای قدیمی ایده آل می‌کند. اگر دیوارهایی دائماً مرطوب دارید، می‌توانید از لایم واش روی آن‌ها استفاده کنید. در مقایسه با رنگ، لایم واش می‌تواند به راحتی به سطح مواد نفوذ کند. می‌توانید با استفاده از کت‌های بیشتر؛ رنگ را تقویت کنید. از آنجایی که آهک بر پایه آب است، برای مصالح ساختمانی سنتی ایده آل است.

درخشندگی کم

یکی از مزایایی که می‌توانید از استفاده از لایم واش به دست آورید این است که درخشندگی کم آن در حدود کمتر از پنج درصد است. به همین دلیل، می‌تواند یک پوشش سنتی و قابل تنفس برای مواد ایجاد کند.

خشک شدن سریع

یکی دیگر از مزایایی که می‌توانید از آهک‌های رنگدانه دار دریافت کنید، خشک شدن سریع آن است. پوشش بیرونی آن بر پایه آب است که می‌تواند در عرض یک ساعت روی سطح خشک شود. حداقل 24 ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید لایه زیر را با لایم واش بمالید و به تعداد دلخواه کت اضافه کنید.

طیف رنگ

لایم واش در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها موجود است که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. می‌توانید لایم واش رنگی بخرید یا خودتان با استفاده از رنگدانه‌های پودری آن را درست کنید.

در سمت دیگر مزایای دیگری نیز در مورد استفاده کردن از رنگ لایه وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. زمانی که از این رنگ در دکوراسیون خود استفاده می‌کنید در مقایسه با طرح‌های دیگر بهتر است که به نکات مهمی دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین دکوراسیون داخلی را برای خود رقم بزنید.

رنگ لایم واش چیست

رنگ لایم واش چیست

استفاده کردن از لایه‌های آهک باعث می‌شود تا دکوراسیون دیوارهای شما فضایی تازه را داشته باشند و در آن احساس خنکی را داشته باشید. در کل آهک کمک می‌کند تا دمای اتاق کمتر شود و سردتر و راحت‌تر شود. در سمت دیگر بسیاری از افراد از این سبک‌ها و رنگ‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌کنند و مهم نیست که شما چه نوع اتاقی را در نظر دارید. در همه این اتاق‌ها می‌توانید از رنگ لایم واش استفاده کنید و به خوبی معجزه رنگ آهکی در دکوراسیون را مشاهده کنید.

همچنین بسیاری توصیه می‌کنند که از این گونه رنگ‌ها در آشپزخانه، اتاق غذاخوری و یا اتاق نشیمن استفاده کنید.  برخی معتقدند که این استفاده کردن از آهک در طرح‌ها کمک می‌کند تا اشتها افزایش پیدا کند. اما باید نکات بسیار زیادی را مورد بررسی قرار دهید و حتماً با کارشناسان با تجربه‌ای در این زمینه صحبت کنید. در سمت دیگر این رنگ می‌تواند با سایر رنگ‌ها نیز ترکیب شود و همان‌گونه که در بالا گفته شد رنگ‌های زیادی هستند که می‌توانند با این ترکیب، طرح‌های جالب و زیبایی را برای شما به ارمغان آورند و در سمت دیگر نیز کسانی که به دنبال استفاده کردن از رنگ‌هایی هستند که طبیعی باشند این رنگ می‌تواند برای آن‌ها هم مناسب باشد.

همچنین بهتر است که این نکته را مورد بررسی قرار دهید، زمانی که از این رنگ‌ها استفاده می‌کنید، چه نوع اکسسوری‌هایی را قصد دارید در اتاق یا دکوراسیون داخلی خود جای دهید. جزئیات بسیار زیادی وجود دارند که در ترکیب با این رنگ می‌توانند طرح‌های خلاقانه و بسیار زیبایی را به خانه شما ببخشند و حتماً باید نکات بیشتری را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین طرح را برای خانه خود انتخاب کنید.

دلایل استفاده از رنگ لایم واش

در بالا مزایایی را معرفی کردیم که در مورد این رنگ وجود دارد و زمانی که قصد دارید از معجزه رنگ آهکی در دکوراسیون استفاده کنید بهتر است دلایل دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهید که تمامی آن‌ها کمک می‌کند تا انتخاب بهتری را داشته باشید. اولین موردی که بسیاری را علاقه‌مند به استفاده کردن از رنگ لایم واش کرده‌؛ این است که این رنگ عملاً بی بو است و نیاز به نگهداری کمتری دارد. چنین ویژگی‌های بسیار مهمی به آن‌ کمک کرده تا طرفداران زیادی را داشته باشد. در کل با توجه به سبکی که این رنگ دارد بسیاری از خسته کننده ترین دیواره‌ها را می‌توان با آن به دیوار‌های جذاب و طرح‌های خلاقانه تبدیل کرد.

رنگ لایم واش چیست

رنگ لایم واش چیست

زمانی که از این رنگ استفاده می‌کنید این نکته نیز قابل بررسی است که آهک خود ترکیبات شیمیایی دارد که بوها و CO2 را از بین می‌برد و همین نکته سبب می‌شود که هوای داخلی اتاق خواب با کیفیت‌تر شود. اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود از این رنگ استفاده کنید این است که به نسبت رنگ‌های استاندارد و معمولی دیگری که وجود دارند این رنگ کثیفی کمتری را نشان می‌دهد که برای بسیاری این یک نکته و مزیت بسیار خوب است، چرا که آن‌ها می‌خواهند دیوارهایی داشته باشند که کمتر کثیفی‌ها و برخی از لکه‌هایی که روی آن ایجاد می‌شوند را نمایش دهند و این می‌تواند یک دلیل بسیار خوب برای کسانی باشد که به دنبال چنین ویژگی هستند.

 چگونه رنگ لایم واش را خریداری و از آن استفاده کنیم؟

تا به اینجای مقاله توضیحات کاملی را در مورد این رنگ ارائه کردیم و شما را با ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار خوب آن آشنا کردیم و حالا اگر می‌خواهید که از این رنگ استفاده کنید بهتر است تا همه این نکاتی که در بالا گفته شد را مورد بررسی قرار دهید و از آن‌ها استفاده کنید و هم اینکه از کارشناسانی در این زمینه کمک بگیرید. ما در تیم خود کارشناسانی داریم که می‌توانند برای استفاده کردن از مبلمان و یا طراحی‌های داخلی به شما کمک کنند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. همین حالا می‌توانید با استفاده از مشاوره رایگان ما با کارشناسان با تجربه ایرانیان چوب در ارتباط باشید.

 جمع بندی

 همه چیز در مورد رنگ لایم واش چیست در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت و به بررسی رنگ آهکی در دکوراسیون پرداختیم و گفتیم که چه تاثیرات و ویژگی‌هایی را می‌تواند داشته باشد. در نهایت نیز به شما پیشنهاد کردیم که برای استفاده از چنین سبک و یا رنگ‌هایی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان آن‌ها بهره‌مند شوید.

میتوانید از محصولات ما برای انتخاب دکر مناسب کمک بگیرید برای اطلاعات بیشتر به صفحه محصولات ما سر بزنید.

 
 

 

 

Recent search terms:

  • https://www iranian-choob com/رنگ-لایم-واش-چیست/#:~:text=لایم واش رنگ بسیار باستانی مات و کمی گچی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *